keskiviikko 14. marraskuuta 2007

Analyyttinen filosofia ja sen rajat

Muistikuva: lukiolaisena laadin paperille taulukon argumenteista Jumalan olemassaolon puolesta ja vastaan. Olin kai lukenut liikaa Russellia.

Muistikuva 2: nuorena opiskelijana tein papereille muistiinpanoja siitä, kuka elämässäni vaikuttavista nuorista miehistä olisi ystävänä paras. Tai luokittelin erilaisia tapoja olla yhteydessä. Kuinka säälittävää, voi ajatella, mutta suhtaudun nuoreen minääni ymmärryksellä ja myötätunnolla. Hän halusi niin kovasti saada elämäänsä järjestystä, varmuutta, eikä sitä tuntunut tulevan mistään, varsinkaan tärkeissä asioissa. Samaan aikaan toki maalasin kuvia, kirjoitin runoja, novelleja, päiväkirjaa. Kaikki ei ollut analyyttistä filosofiaa, ei premissien aukikirjoittamista.

Yliopistossa nautin, ei vaan: huumauduin logiikasta, argumenttianalyysistä, käsiteanalyysistä. Ja siitä paradoksista, että samalla järjellä todistettiin myös se, ettei järki kaikkialle yllä, että kielellä on rajansa, ettei käsitteitä voi loppuun asti määritellä, että mitään universaalikieltä ei ole. Että sanojen merkitykset ovat häälyviä ja silti aavistuksen kiinteitä. Ettei todellista sanakirjaa voi kirjoittaa kirjoittamatta kaikkia mahdollisia ajatuksia.

Miten kieli voi silti olla väline, joka auttaa ymmärrystä ihmisten välillä. On upeaa, kun kirjoittaja suostuu käyttämään sanoja perillevievinä teinä. Silloinkin, kun hän taitavasti vihjaa ja viettelee, ei vain väitä.

Mutta tämä vamma minulle on jäänyt: ei ole helppoa tavoittaa toisenlaista diskurssia. En osaa keskustella, jos logiikan käyttö kielletään. Jos mikään ei oikeastaan tarkoita mitään. En osaa kieltä, jossa hylätään rationaliteetti tyystin. Heti mieli sytyttää kysymyksen: mitä tämä tarkoittaa? Mihin tuo johtaa? Se mikä on vahvuus seminaarissa ei ole aina vahvuus ihmisten kanssa. En ole muiden ihmisten opponentti.

8 kommenttia:

PeeÄR-mies kirjoitti...

"En osaa keskustella, jos logiikan käyttö kielletään. Jos mikään ei oikeastaan tarkoita mitään. En osaa kieltä, jossa hylätään rationaliteetti tyystin."

Jospa silloin on syy vaieta - ehkei kaikki kielenny?
Olisiko kielen ulottumattomia alueita, mutta silti tosia?
" Miten kieli voi silti olla väline, joka auttaa ymmärrystä ihmisten välillä." - tai sitten vie sen vähäisenkin.

Ma-Riikka kirjoitti...

tavallaan tähän voisi vastata vain hiljaisuudella...

PeeÄR-mies kirjoitti...

"On upeaa, kun kirjoittaja suostuu käyttämään sanoja perillevievinä teinä. Silloinkin, kun hän taitavasti vihjaa ja viettelee, ei vain väitä."
Ajattelet siis, että viettelyn diskurssi riittää täyttämään loogisen ajattelun vaatimuksesi?
Eikö sinua silloin juuri 'kuljeteta' - ja missä on tuo peräänkuuluttamasi logiikan vaatimus?
Kaiki käy, kunhan olen vietelty? - niinkö? Totuudesta ei väliä.

Miten todistat nähneesi unta, vaikka tiedät näin tapahtuneen. Sama kysymys esim. rakastumisen, esteettisen kokemuksen suhteen?

Ma-Riikka kirjoitti...

En tiedä, miten suhtautua viettelyn diskurssiin. Tiedätkö sinä? Totuudellakin kun on väliä. Minulle ainakin.

En ainakaan ajattele, että viettelyn diskurssi "riittää täyttämään loogisen ajattelun vaatimukseni". En tiennyt, että minulla sellainen vaatimus on jokaisen diskurssin suhteen muuta kuin keskustelun ennakkoehtona: hyväksymme aina keskusteluun antautuessamme, että noudatamme joitain "sääntöjä". Ihminen on luontaisesti "looginen", vaikkakaan kaksiarvologiikka ei ole paras tuon luontaisen logiikan kuvaus.

PeeäR kirjoitti...

"...keskustelun ennakkoehtona: hyväksymme aina keskusteluun antautuessamme, että noudatamme joitain "sääntöjä"."

Ja valitset itse säännöt, joita noudatat keskusteluissasi - näköjään.

Ma-Riikka kirjoitti...

"Tunteet eivät ole vain järjettömiä viettejä; niihin sisältyy ajatuksia tärkeistä asioista. Esimerkiksi viha sisältää ajatuksen haitasta tai vahingosta; tunnetta ei voida määritellä tai erottaa muista kielteisistä tunteista viittaamatta noihin ajatuksiin." (Martha Nussbaum)

Toki voi olla kielentymättömiäkin, tosia todellisuuden alueita. Sitä en halua kieltää.

En tiedä, miten olet minun "sääntöni" konstruoinut. Itse ajattelin lähinnä keskustelun perusoletuksia: että ymmärrys on mahdollista, että toiset ihmiset eivät ole vastustajia.

PeeÄR-mies kirjoitti...

eiköhän tämä taas riitäkin:) - tällä kertaa:)

PeeÄR-mies kirjoitti...

Lisään vielä mielenkiintoisen blogiosoitteen/päreen - ehkä aihetta sivuten.
http://actuspurunen.blogspot.com/
Filosofisia kommentteja
Kirjoitettu kommentiksi Petri Järveläisen päreeseen "Klassinen teismi ja sen kritiikki".
(Lisäys: Tarkennuksia, klo: 16.00)